10 Mart gecesi sahiplerini bulacak 96. Oscar Ödülleri, 17 senedir ilk kez “Uluslararası festival açılışı yapmayan bir film zafere yürüyecek mi?” sorusu ile gündemde. ‘Oppenheimer’ mı, ‘The Zone of Interest’ mi, ‘American Ficton’ mı, ‘Anatomy of a Fall’ mu, ‘Poor Things’ mi, ‘The Holdovers’ mı? tartışmasıyla merak uyandıracak. Sürprizli bir gece sonunu bekletecek.
PANDEMİNİN BOZDUĞU FABRİKA AYARLARINA DÖNÜLECEK Mİ?
Pandemi sonrası Oscar yarışında tamamen ayarlar değişti. 2006’da “Çarpışma” (“Crash”) galibiyetinden 2021’deki “Nomadland”e kadar Toronto’da 16’da 14, Telluride’de ise 13’te 11 yapmıştım. Ama “CODA” (2021) ve “Her Şey Her Yerde Aynı Anda” (“Everything Everywhere All At Once”, 2022) ile beraber Oscar’ın ayarı bozuldu. Artık bir sene önceki Sundance ve South By Southwest devreye girmeye başladı.
2024’te ise “Zavallılar” (“Poor Things”) ve “Geride Kalanlar”ın (“The Holdovers”) Telluride’ın, “American Fiction”ın Toronto’nun dünya prömiyeri şanını devam ettirme arzusu çok bariz. Ama “İlgi Alanı” (“The Zone Of Interest”) ve “Düşüşün Anatomisi” (“Anatomy of A Fall”) da sessiz sedasız “İhtiyarlara Yer Yok” (“No Country For Old Men”, 2007), “Artist” (“The Artist”, 2011) ve “Parazit” (“Gisaenchung”, 2019) gibi ‘Cannes-Toronto-Telluride’ istatistiğini yokluyor.
UFAK DENGELER ZAFERİ DEĞİŞTİREBİLİR
Bu durum karşısında ilginç bir şekilde yarışın bu ağırlıklardan kopuk bir şekilde 100 milyon dolar üzeri üç film arasındaki “Oppenheimer”a kaydığı görülüyor. Universal “Schindler’in Listesi”nden (“Schindler’s List”, 1993) (ki bütçesi dörtte biri kadardı) 31 sene sonra ilk Oscar’ına yaklaşırken “Geride Kalanlar” gibi bir filmin bağımsız ruhlu Focus ivmesinden uzak bir yerde durduğu çok açık.
Bu sayede de belki 2007’deki 90 milyon dolarlık “Köstebek”in (“The Departed”, 2006) direkt vizyon üzerinden zaferi ise incelenesi bir şekilde bu yıla da yansımış durumda. “Oppenheimer” için “Cannes’a yetişse orada olacaktı, açıklamaları olumlu yansımış mı?” sorusu akla gelebilir. Ancak üç majör meslek birliği ödüllerinin tamamına ulaşıp Oscar’ı almayan en son film, 1995’te “Cesur Yürek” (“Braveheart”) olmuştu.
AMERICAN FICTION NEREYE KADAR YÜRÜYEBİLİR?
O zaman da “Apollo 13” (1995) her şeyi silip süpürse de Mel Gibson BAFTA’da En İyi Film’e aday olmadan Akademi zaferine ulaşmıştı. Bu sene ise Toronto Seyircinin Seçimi Ödülü galibi “American Fiction” böyle bir istatistiğe oynuyor. Cord Jefferson’ın ultra bağımsız filmi aynı zamanda “CODA” gibi tek aday olduğu Uyarlama Senaryo Ödülü’ne ulaştı BAFTA’da. Ancak Oyuncular Birliği’nde Oyuncu Kadrosu Ödülü’ne adaylığını zaferle taçlandıramadı.
“Ay Işığı”nın (“Moonlight”, 2016) ise sadece Altın Küre kazanıp orada Yönetmen’e aday olmadan ‘Film’ zaferine ulaşma durumuna ise “Zavallılar” oynuyor. Venedik galibiyeti, “Suyun Sesi” (“The Shape Of Water”, 2017) ve “Nomadland”i (2020) zafere taşımıştı. “Joker” (2019), “Roma” (2018) ve “Brokeback Dağı”na (“Brokeback Mountain”, 2005) ise yetmemişti. İki bilimkurgu filmi arka arkaya fazla gelebilir.
BAHİSLERDE ARKASINDAKİLER BELLİ
Üç meslek birliği, Altın Küre ve BAFTA zaferli “Oppenheimer”ın bir hayli önde olduğu yarışta onu bahislerde “İlgi Alanı”, “Zavallılar”, “Geride Kalanlar” ve “Düşüşün Anatomisi” takip ediyor. İlki, önemli ödüllerde Nolan’ın karşısına çıkmadı. Gecenin galibini kritik detaylar belirleyecek.
İlki için Spielberg’ün bile “Schindler’in Listesi”nden beri en iyi soykırım filmi diye açıklamalar yapması ilginç bir PR kampanyasını devreye soktu. En İyi Yönetmen dalında elbette Nolan’ın ağırlığı var. Lanthimos rekabetçisi.
BAFTA’NIN GİZLİ GALİBİ ‘THE ZONE OF INTEREST’
Jonathan Glazer’ın filmi BAFTA’da Uluslararası Film ve İngiliz Filmi Ödülleri’ni bir arada kazanan ilk eser olarak bir rekor kırdı. Törenin galibi “Oppenheimer” gözükse de oranın esas başarıyla döneni yapım şirketi A24’tü. “Poor Things”in iki film kategorisinde sınıf çekmesi bunun göstergesi.
Bu sebeple de gece sonunda Uyarlama Senaryo dalında önde olan “American Fiction”ı yıkarsa veya En İyi Ses Ödülü’ne ulaşırsa ‘Film’ şansına dair büyük bir iddia ortaya koyar. Çünkü bu teknik kategori Glazer’ın eserinin temeli.
SENARYO DALLARI BELİRLEYİCİ OLACAK
Jefferson’ın senaryosu önde gözüküyor, çokça ödül aldı. Ama BAFTA dışında “İlgi Alanı” ile yarışmadı. O kategoride bahislerde ikinci “Oppenheimer” kazanırsa ise zaferi çok erken ilan edebilir.
Özgün Senaryo’da “Düşüşün Anatomisi”, “Geride Kalanlar” ve “Başka Bir Hayatta” ile yarış çetin geçecek. Bunu alıp Triet’nin filmi ‘Kurgu’da “Oppenheimer”ı devirirse BAFTA’da yapamadığını gerçekleştirip zafere doğru yürüyüşü hızlandırır. İkincisi kazanırsa Neon’un şansı sıfırlanır. Payne’in filmi en son Satellite’da Komedi-Müzikal’de En İyi Film zaferiyle ‘mi acaba?’ dedirtti. Bu kategorideki durumu yokluyor.
BAŞROL PERFORMANSLARI İKİ İSİM ARASINDA GİDİP GELECEK
En İyi Kadın Oyuncu dalında Emma Stone ile Lily Gladstone yarışı nefes kesiyor. Ancak birincisi daha çok sahne dakikasıyla son düzlükte burun farkıyla öne çıkabilir. SAG sonrası bahislerde “Zavallılar”ın oyuncusu az farkla geride. Bu durumun ana faktörü ise elbette ikincisinin yardımcı dala kaydırılmayarak Apple’ın stratejik problemlerinden çekmesi. Ama ‘bu kategoride kazanan ilk yerli isim’ gibi bir heyecanın karşılığını alabiliyor hâlen.
Erkek Oyuncu’da net kim alacak, belli olmayan bir yarıştı baştan beri. Ama Cillian Murphy son düzlükte BAFTA & SAG zaferleri ile öne geçti. Bu saatten sonra devrilirse Paul Giamatti’ye devrilir. Ama birbirine yakın performanslardan benimsenen filme verilen ödül öne çıkacak.
YARDIMCI OYUNCU KATEGORİLERİ NET
Yardımcı Kadın Oyuncu’da en bariz ödül Da’Vine Joy Randolph’a verilecek. Yardımcı Erkek Oyuncu’da Robert Downey Jr. önde. Onu yıkarsa Mark Ruffalo’nun yıkabileceği, Satellite ve National Society of Film Critics’te belli oldu.
Teknik dallarda “Oppenheimer”ın ağırlığı hissedilecek. Uluslararası Film’de “The Zone of Interest”, Belgesel’de “20 Days in Mariupol”un bu saatten sonra yenilmesi zor gözüküyor. Animasyon’da ise Spider-Verse ile Miyazaki arasındaki yarış nefes kesecek.
Yazıyı 2024 Oscar ödülleri için sıralı tahmin listemle bitireyim. Gönlümden geçen galipleri de yazmayı ihmal etmedim.
EN İYİ FİLM
Kim alır: Oppenheimer
Kim alabilir: The Zone of Interest
Kim almalı: Poor Things
EN İYİ YÖNETMEN
Kim alır: Christopher Nolan (Oppenheimer)
Kim alabilir: Yorgos Lanhtimos (Poor Things)
Kim almalı: Yorgos Lanthimos (Poor Things)
EN İYİ ERKEK OYUNCU
Kim alır: Cillian Murphy (Oppenheimer)
Kim alabilir: Paul Giamatti (The Holdovers)
Kim almalı: Colman Domingo (Rustin)
EN İYİ KADIN OYUNCU
Kim alır: Emma Stone (Poor Things)
Kim alabilir: Lily Gladstone (Killers of the Flower Moon)
Kim almalı: Emma Stone (Poor Things)
EN İYİ YARDIMCI ERKEK OYUNCU
Kim alır: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
Kim alabilir: Mark Ruffalo (Poor Things)
Kim almalı: Mark Ruffalo (Poor Things)
EN İYİ YARDIMCI KADIN OYUNCU
Kim alır: Da’Vine Joy Randolph (Holdovers)
Kim alabilir: Emily Blunt (Oppenheimer)
Kim almalı: Da’Vine Joy Randolph (Holdovers)
EN İYİ ÖZGÜN SENARYO
Kim alır: Anatomy of A Fall
Kim alabilir: The Holdovers
Kim almalı: The Holdovers
EN İYİ UYARLAMA SENARYO
Kim alır: American Fiction
Kim alabilir: The Zone of Interest
Kim almalı: Poor Things
EN İYİ GÖRÜNTÜ YÖNETİMİ
Kim alır: Oppenheimer
Kim alabilir: Poor Things
Kim almalı: Poor Things
EN İYİ KURGU
Kim alır: Oppenheimer
Kim alabilir: Anatomy of A Fall
Kim almalı: Oppenheimer
EN İYİ YAPIM TASARIMI
Kim alır: Poor Things
Kim alabilir: Barbie
Kim almalı: Barbie
EN İYİ GÖRSEL EFEKT
Kim alır: Godzilla Minus One
Kim alabilir: The Creator
Kim almalı: Godzilla Minus One
EN İYİ KOSTÜM TASARIMI
Kim alır: Barbie
Kim alabilir: Poor Things
Kim almalı: Barbie
EN İYİ SES
Kim alır: Oppenheimer
Kim alabilir: The Zone of Interest
Kim almalı: Oppenheimer
EN İYİ MÜZİK
Kim alır: Oppenheimer
Kim alabilir: Killers of The Flower Moon
Kim almalı: Poor Things
EN İYİ ANİMASYON
Kim alır: Across The Spider-Verse
Kim alabilir: The Boy and The Heron
Kim almalı: Robot Dreams
YABANCI DİLDE EN İYİ FİLM
Kim alır: The Zone of Interest
Kim alabilir: Society of The Snow
Kim almalı: The Zone of Interest
EN İYİ MAKYAJ VE SAÇ
Kim alır: Poor Things
Kim alabilir: Maestro
Kim almalı: Poor Things
EN İYİ ŞARKI
Kim alır: Barbie – What Was I Made For?
Kim alabilir: Barbie – I’m Just Ken
Kim almalı: Barbie – What Was I Made For?
EN İYİ BELGESEL
Kim alır: 20 Days in Mariupol
Kim alabilir: Four Daughters
Kim almalı: Eternal Memory
EN İYİ KISA FİLM
Kim alır: The Wonderful Story of Henry Sugar
Kim alabilir: Knight of Fortune
Kim almalı: The Wonderful Story of Henry Sugar